Publikationen 2017

New

 

Beuth Hochschule für Technik Berlin (Hrsg.) (2017): Research Day 2016: Stadt der Zukunft. Berlin: Berliner Wissenschafts-Verlag.


Erstmals in der Geschichte lebt heute mehr als die Hälfte der Weltbevölkerung in Städten. Der Megatrend Urbanisierung stellt die Gesellschaft vor zahlreiche Herausforderungen, birgt aber auch gewaltige Potenziale, denn Städte müssen innovative Lösungen finden, um auch in Zukunft eine lebenswerte Umwelt für die wachsende Stadtbevölkerung gewährleisten zu können.
Die zunehmende Digitalisierung aller Lebensbereiche erweist sich dabei als wichtiger Impulsgeber, um diesen Herausforderungen zu begegnen. Obwohl Digitalisierungsprozesse aufgrund datenschutzrechtlicher Bedenken oder drohenden Arbeitsplatzabbaus häufig in der Kritik stehen, bietet der digitale Wandel auch zahlreiche Chancen...

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Fiore, S. (2017): Creating Community Around the Science of Team Science. I2Insights blog, 31 August.


The Science of Team Science (SciTS) is a rapidly growing cross-disciplinary field of study that works to build an evidence-base and to develop translational applications to help maximize the efficiency and effectiveness of team-based research. The 8th annual conference was held June of 2017 and attended by approximately 200 people. A focus was on the current state of knowledge in the SciTS field along with applications for enhancing team science. As with prior years, there were a diverse group of stakeholders, with thought leaders in the SciTS field, scientists engaged in team-based research, institutional leaders who promote collaborative research, policymakers, and federal agency representatives in attendance. This year we continued our efforts in building the foundational knowledge supporting effective team science. An important element of this involves understanding transdisciplinary research and supporting collaborators solving problems of societal significance. One of our keynote speakers, Dr. Jakob Zinsstag, president of the scientific advisory board of the Network for Transdisciplinarity Research (td-net), talked of the co-production of knowledge between academic and non-academic partners for societal problem solving. This year’s conference was hosted by the University of Central Florida, a major metropolitan research university promoting a number of interdisciplinary collaborative research projects. Their Faculty Cluster Hiring initiative enhances scholarly collaborations crossing disciplines to solve complex scientific and societal problems. SciTS seeks to connect with other organizations that have similar missions.

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Henke, J., P. Pasternack and S. Schmid (2017): Mission, Die dritte. Die Vielfalt jenseits hochschulischer Forschung und Lehre: Konzept und Kommunikation der Third Mission. Berlin: Berliner Wissenschafts-Verlag.


Hochschulen leisten heute durch Weiterbildung, Wissenstransfer oder Gründungsförderung weit mehr, als grundständige Studienangebote oder zweckfreie Grundlagenforschung zu betreiben. Diese zusätzlichen Aufgaben, häufig Third Mission genannt, beschreiben gesellschaftsbezogene Aktivitäten einer Hochschule, die im Kontext von Lehre und Forschung stattfinden, ohne selbst oder ohne allein Lehre bzw. Forschung zu sein. Allerdings sind Hochschulen zu diesem Teil ihres Leistungsspektrums nicht umfassend aussagefähig, da er oftmals an individuelles Engagement gebunden und/oder auf Institutsebene verankert ist.

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New issue: Mountain Research and Development, Vol. 37, No 3: Moutain Forests and the SDGs


This Focus Issue assesses the role of mountain forests in relation to the UN Sustainable Development Goals. After an Introductory Essay, papers cover gender issues in agroforestry (Ethiopia) and community forests (Nepal), small-scale mountain farm forestry (Austria), rubber and the rural economy (China), a throughfall-exclusion experiment (Bhutan), mountain forest resilience (India), Andean forest landscape research, US federal forest productivity, rangeland property rights (Bhutan), and urban spatial growth modelling (China).

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Ukowitz, M. (2017): Rezension zu "Defila, R. and A. Di Giulio (eds) (2016): Transdisziplinär forschen – zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen". TATuP, 26(1-2), p.76-78.


Assoc.Prof. Mag. Dr. Martina Ukowitz (Alpen-Adria-Universität Klagenfurt) zieht in ihrer Besprechung der Synthesepublikation aus dem vom BMBF geförderten SÖF-Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – neue Wege zum nachhaltigem Konsum" folgendes Fazit: "Das Buch ist eine Bereicherung für den Diskurs zu transdisziplinärer Forschung. Es ist wichtig, sich kontinuierlich mit der Forschungspraxis auseinanderzusetzen und aktuelle Befunde in die Scientific Community einzubringen, auch wenn die Themen nicht immer neu sind. Lesenswert erscheint mir das Buch für verschiedene AdressatInnengruppen: NachwuchswissenschaftlerInnen, FördergeberInnen und PraxispartnerInnen bekommen Einblicke, wie Prozesse im Forschungsalltag verlaufen und mit welchen Freuden und Herausforderungen die Beteiligten darin konfrontiert werden. Erfahrene ForscherInnen finden darin einen Resonanzboden eigener Erfahrungen und werden angeregt, die Zukunft transdisziplinärer Forschung weiterzudenken. Das Buch ist informativ, weil es neben den Erfahrungsberichten literaturbasierte Sequenzen zu Begriffserklärungen (transdisziplinäre Forschung, Formen von Begleitforschung, Storytelling) und zur Frage der gesellschaftlichen Wirkung von Forschung enthält. Dank des erfrischenden und persönlichen Schreibstils der AutorInnen ist es angenehm zu lesen. Die Bedeutung des Bandes liegt vor allem in der umfassenden und genauen Auseinandersetzung mit der transdisziplinären Projektpraxis. Was nur angedeutet ist, aber letztlich nicht von der praxisbezogenen Ebene getrennt werden kann, sind die Hotspots im Zusammenhang mit wissenschaftlicher Forschung in transdisziplinären Projekten. Darin liegt genügend Stoff für weitere Auseinandersetzung. Dem Wunsch der HerausgeberInnen nach soll das Buch für die vielfältige Praxis transdisziplinären Forschens hilfreich sein und ermuntern, transdisziplinäre Prozesse pragmatisch-kreativ anzugehen. Das tut es in ausgezeichneter Weise."

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2017

 

Conceptualizing the transfer of knowledge across cases in transdisciplinary research
> Adler C, Hirsch Hadorn G, Breu T, Wiesmann U, Pohl C 2017. Sustainability Science.


Transdisciplinary (TD) research is increasingly suggested as a means of tackling wicked problems by providing knowledge on solutions that serve as pathways towards sustainable development. In contrast to research striving for generalizable findings, TD research produces insights for a particular case and context. TD researchers, who build on other TD projects’ results, need to know under what conditions knowledge gained from their case can be transferred to and applied in another case and context. Knowledge transfer between researchers and stakeholders is extensively discussed in the literature. However, a more profound understanding and management of the challenges related to knowledge transfer across cases, as it applies to TD research, are missing.

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Tischgespräche: Einladung zu einer interkulturellen Wissenschaft
> Albrecht C, Bogner A (eds) 2017. Bielefeld: transcript Verlag.


Was sind Bedingungen, Voraussetzungen und Gestaltungsmöglichkeiten einer interkulturellen Wissenschaft? Der Band versammelt Beiträge, die Zugänge, Themen und Gegenstände, Sprechweisen und Gesprächsräume einer interkulturellen Wissenschaft vorstellen. Mittels der Beschäftigung mit Sprache und Literatur werden Einblicke in Wahrnehmungsverhältnisse, Verstehensmöglichkeiten, Darstellungs- und Erkenntnisformen einer auf Interkulturalität ausgerichteten Wissenschaft eröffnet. Im Fokus stehen dabei immer wieder auch Ausgangspunkte der wissenschaftsgeschichtlichen Entstehungskontexte einer interkulturellen Germanistik und sich verändernde Problemlagen.

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Time and the Rhythms of Emancipatory Education. Rethinking the temporal complexity of self and society
> Alhadeff-Jones M 2017. Abingdon, Oxon: Routledge.


Time and the Rhythms of Emancipatory Education argues that by rethinking the way we relate to time, we can fundamentally rethink the way we conceive education. Beyond the contemporary rhetoric of acceleration, speed, urgency or slowness, this book provides an epistemological, historical and theoretical framework that will serve as a comprehensive resource for critical reflection on the relationship between the experience of time and emancipatory education.

Drawing upon time and rhythm studies, complexity theories and educational research, Michel Alhadeff-Jones reflects in this book upon the temporal and rhythmic dimensions of education in order to (re)theorize and address current societal and educational challenges. The book is divided into three parts. The first begins by discussing the specificities inherent to the study of time in educational sciences. The second contextualizes the evolution of temporal constraints that determine the ways education is institutionalized, organized, and experienced. The third and final part questions the meanings of emancipatory education in a context of temporal alienation.

This is the first book to provide a broad overview of European and North-American theories that inform both the ideas of time and rhythm in educational sciences, from school instruction, curriculum design and arts education, to vocational training, lifelong learning and educational policies. It will be of key interest to academics, researchers, postgraduate students and practitioners, in the fields of philosophy of education, sociology of education, history of education, psychology, curriculum and learning theory, and adult education.

For more information, and to read the introduction chapter (freely accessible), please visit: www.routledge.com/9781138845848

For more information about Michel Alhadeff-Jones's work and upcoming projects, please visit: www.alhadeffjones.com or www.sunkhronos.com

Toolkits for Transdisciplinarity – Toolkit #7: (Dynamic) Systems Thinking
> Bammer G 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N1, p 7.

Toolkits for Transdisciplinarity – Toolkit #8: Integration Methods
> Bammer G 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N2, p 79.


Eighth and final issue in the series “Toolkits for Transdisciplinarity” on integration methods.

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Defining and assessing research quality in a transdisciplinary context
> Belcher B M, Rasmussen K E, Kemshaw M R, Zornes D A 2016. Research Evaluation, V25, N1, pp 1-17.


Research increasingly seeks both to generate knowledge and to contribute to real-world solutions, with strong emphasis on context and social engagement. As boundaries between disciplines are crossed, and as research engages more with stakeholders in complex systems, traditional academic definitions and criteria of research quality are no longer sufficient—there is a need for a parallel evolution of principles and criteria to define and evaluate research quality in a transdisciplinary research (TDR) context. We conducted a systematic review to help answer the question: What are appropriate principles and criteria for defining and assessing TDR quality? Articles were selected and reviewed seeking: arguments for or against expanding definitions of research quality, purposes for research quality evaluation, proposed principles of research quality, proposed criteria for research quality assessment, proposed indicators and measures of research quality, and proposed processes for evaluating TDR. We used the information from the review and our own experience in two research organizations that employ TDR approaches to develop a prototype TDR quality assessment framework, organized as an evaluation rubric. We provide an overview of the relevant literature and summarize the main aspects of TDR quality identified there. Four main principles emerge: relevance, including social significance and applicability; credibility, including criteria of integration and reflexivity, added to traditional criteria of scientific rigor; legitimacy, including criteria of inclusion and fair representation of stakeholder interests, and; effectiveness, with criteria that assess actual or potential contributions to problem solving and social change.

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PoNa als inter- und transdisziplinäres Experiment in der Sozial-ökologischen Forschung
> Bergmann M, Gottschlich D, Mölders T, Schramm E 2017. In Gottschlich D and Mölders T (eds). Politiken der Naturgestaltung. Ländliche Entwicklung und Agro-Gentechnik zwischen Kritik und Vision, pp 243-263. Wiesbaden: Springer Fachmedien.


Über das Buch:
Ausgehend von der Frage, wie die vielfältigen Beziehungen zwischen Natur und Gesellschaft durch Politik gestaltet werden, behandelt dieser Band Themen wie Agrobiodiversität, Geschlechterverhältnisse, widerständige Praktiken und Alternativen in den Politikfeldern Ländliche Entwicklung und Agro-Gentechnik. Die inhaltliche Klammer bildet ein kritisch-emanzipatorisches Nachhaltigkeitsverständnis, mit dem die Gestaltung gesellschaftlicher Naturverhältnisse analysiert wird. In der Verbindung von theoretischen Reflexionen zu Gesellschaft-Natur-Verhältnissen und empirischen Untersuchungen in Deutschland und Polen leisten die Autorinnen und Autoren einen Beitrag zur kritischen Nachhaltigkeitsforschung. Der Band präsentiert die Ergebnisse der Sozial-ökologischen Forschungsnachwuchsgruppe „PoNa – Politiken der Naturgestaltung. Ländliche Entwicklung und Agro-Gentechnik zwischen Kritik und Vision“.

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Rezension zu "Defila R, Di Giulio A (Hg.) 2016. Transdisziplinär forschen – zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen"
> Bieling C 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N1, pp 52-53.


Prof. Dr. Claudia Bieling (Universität Hohenheim) weist in ihrer Besprechung der Synthesepublikation aus dem SÖF-Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – Neue Wege zum nachhaltigen Konsum" darauf hin, dass sich das Buch "als Ergänzung zu vorliegenden Handbüchern [versteht] – dieser Literatur entlehnte Empfehlungen und Rezepte werden in ihrer praktischen Umsetzung untersucht, um „Varianten des Gelingens“ transdisziplinärer Forschung herauszuarbeiten. Dabei wird eine sehr pragmatische, im Hinblick auf die diversen theoretischen Einbettungen offene Grundhaltung eingenommen." Bezogen auf die im Buch präsentierten Hotspots transdisziplinärer Zusammenarbeit geht sie davon aus, dass diese "einem großen Publikum äußerst hilfreiche Einsichten bieten", den für die Fallstudien gewählten Ansatz des Storytelling findet sie "gleichermaßen innovativ und überzeugend", und an der Untersuchung zur außerwissenschaftlichen Wirkung transdisziplinärer Forschung findet sie insbesondere den "Versuch einer Einordnung möglicher Formen des Wirkungsnachweises sowie der Erwartungen, die an transdisziplinäre Forschung herangetragen werden" interessant. Sie schließt mit der Einschätzung, dieser "Band kommt dem Anspruch, eine übergeordnete Synthese der transdisziplinären Forschungspraxis zu bieten, diese zu strukturieren und im Hinblick auf ein breites Spektrum transdisziplinaritätsrelevanter Fragen und Problemstellungen nutzbar zu machen, sehr nah – ohne es an gebotener Differenziertheit und Offenheit vermissen zu lassen". Zur Besprechung
(Quelle: Forschungsgruppe Inter-/Transdisziplinarität, Universität Basel)

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Rezension zu "Dressel G, Berger W, Heimerl K, Winiwarter V (Hg.) 2014. Interdisziplinär und transdisziplinär forschen. Praktiken und Methoden"
> Bieling C 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N1, pp 52-53.


Prof. Dr. Claudia Bieling (Universität Hohenheim) würdigt den Band, "der eine große Runde von Autor(inn)en versammelt, die an der Fakultät für Interdisziplinäre Forschung und Fortbildung der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Wien und Graz arbeiten oder gearbeitet haben. Ziel ist es, die Erfahrungen zu reflektieren, die an Österreichs einziger sich explizit der Inter- und Transdisziplinarität
widmenden universitären Einrichtung gemacht wurden, wobei methodische Aspekte im Mittelpunkt stehen." Der erste Teil des Buchs widmet sich den typischen Etappen eines transdisziplinären Projektverlaufs: "Die einzelnen Kapitel bieten vielfältige und spannende Reflexionen zu diesen Etappen, etwa zur Rolle von Emotionen und dem Umgang mit ihnen." Im zweiten Teil werden Forschungsprojekte in ihrer Gesamtheit vorgestellt: "Hier wird eine Verschiedenheit transdisziplinärer Forschungspraxis deutlich, die auch klarmacht, dass dieser Ansatz sich einfachen Blaupausen und Patentrezepten verschließt und in jedem konkreten Fall immer wieder neu definiert und ausbalanciert werden muss. In Anbetracht dessen ist es umso mehr zu schätzen, dass das Buch mit einem Kapitel endet, das die Erfahrungen und Einsichten zur transdisziplinären Forschungspraxis sehr schlüssig zusammenführt und auf den Punkt bringt." Die Besprechung endet mit der Würdigung, dass der Sammelband "wertvolle Einblicke, die weit über spezielle Fallbetrachtungen hinausgehen", bietet.

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The Emergence and Collapse of Knowledge Boundaries
> Broniatowski D A, Magee C L 2017. IEEE Transactions on Engineering Management, N99, pp 1-14.


The dynamics of knowledge transfer is an important topic for engineering managers. In this paper, we study knowledge boundaries—barriers to knowledge transfer—in groups of experts, using topic modeling, a natural language processing technique, applied to transcript data from the U.S. Food and Drug Administration's Circulatory Systems Advisory Panel. As predicted by prior theory, we find that knowledge boundaries emerge as the group faces increasingly challenging problems. Beyond this theory, we find that knowledge boundaries cease to structure communications between communities of practice when the group's expert ability is insufficient to solve its task, such as in the presence of high novelty. We conjecture that the amount of expert knowledge that the group can collectively bring to bear is a determining factor in boundary formation. This implies that some of the factors underlying knowledge boundary formation may aid—rather than hinder—knowledge aggregation. We briefly explore this conjecture using qualitative exploration of several relevant meetings. Finally, we discuss the implications of these results for organizations attempting to leverage their expertise given the state of their collective knowledge.

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Academic Recognition of Team Science: How to Optimize the Canadian Academic System
> Canadian Academy of Health Sciences (CAHS)


The Canadian Academy of Health Sciences (CAHS) convened an expert panel to examine how institutions in Canada’s research system evaluate and recognize the contributions of individuals for work done within research teams, and to identify promising practices to improve such evaluation and recognition.

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Sustainable Development Research at ICIS – Taking stock and looking ahead
> Cörvers R, De Kraker J, Kemp R, Martens P, Van Lente H (eds) 2017. Maastricht University.


CIS, the International Centre for Integrated assessment and Sustainable development at Maastricht University released a new book which gives an overview of the diversity and richness of ongoing and recent sustainable development research at the institute in 35 short chapters, and it introduces the research agenda for the coming years. The book is intended for a broad audience of fellow researchers, collaborators from outside academia, students, and in fact everyone who is interested in learning more about the topics and types of research conducted at ICIS.

free download e-book and chapters

Designing Interdisciplinary Education
> de Greef L, Post G, Vink C, Wenting L 2017. Amsterdam: Amsterdam University Press.


The handbook Designing Interdisciplinary Education serves as a foothold for interdisciplinary initiatives in higher education, whether it be programmes, minors, courses or extra-curricular activities. It offers accessible guidance and practical advice for university teachers and curriculum leaders who aim to develop, implement and sustain a successful interdisciplinary approach to their teaching at the classroom, course or programme level.

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Enabling university educators to equip students with inter- and transdisciplinary competencies
> Di Giulio A, Defila R 2017. International Journal of Sustainability in Higher Education, Vol. 18 Issue 5, pp 630-647.


Inter- and transdisciplinarity are core concepts in almost all education for sustainable development (ESD) competence frameworks and curricula. To equip students with inter- and transdisciplinary competencies is highly demanding for educators. Educators must not only know how to teach students such competencies, but need to be experienced in inter- and transdisciplinary research and must have some technical knowledge about inter- and transdisciplinarity. This paper aims to show how university educators can be supported in their teaching. The paper is a case study based on research and on experiences in interdisciplinary teaching and in supporting educators in their interdisciplinary teaching. It presents a competence framework of interdisciplinary competencies to guide university teachers that has been developed, implemented and refined in interdisciplinary study programmes belonging to the field of ESD. The paper shows how the professional development of educators could be addressed referring to the experiences in these programmes. The measures presented consist for one thing of interdisciplinary processes among the educators and of measures directly supporting educators in their teaching for another thing. The case study the paper refers to is of special value, first, because the experiences are based on long-standing research and on two decades of experiences. Second, because considerable efforts were made to deliver coherent and consistent interdisciplinary teaching in which interdisciplinarity was not only a teaching subject for the students but showed by the educators as well so that the educators involved did not only talk about competencies for inter- and transdisciplinary collaborations but also set an example in their own doings.

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The Oxford Handbook of Interdisciplinarity, 2nd edition
> Frodeman R, Klein J T, Pacheco R C D S (eds) 2017. Oxford: Oxford University Press.


Interdisciplinarity has become as important outside academia as within. Academics, policy makers, and the general public seek insights to help organize the vast amounts of knowledge being produced, both within research and at all levels of education. The second edition of The Oxford Handbook of Interdisciplinarity offers a thorough update of this major reference work, summarizing the latest advances within the field of inter- and transdisciplinarity. The collection is distinguished by its breadth of coverage, with chapters written by leading experts from multiple networks and organizations. The volume is edited by respected interdisciplinary scholars and supported by a prestigious advisory board to ensure the highest quality and breadth of coverage.

The Oxford Handbook of Interdisciplinarity provides a synoptic overview of the current state of interdisciplinary research, education, administration and management, and of problem solving-knowledge that spans the disciplines and interdisciplinary fields. The volume negotiates the space between the academic community and society at large. Offering the most broad-based account of inter- and transdisciplinarity to date, its 47 chapters provide a snapshot of the state of knowledge integration as interdisciplinarity approaches its century mark. This second edition expands its coverage to discuss the emergence of new fields, the increase of interdisciplinary approaches within traditional disciplines and professions, new integrative approaches to education and training, the widening international presence of interdisciplinarity, its increased support in funding agencies and science-policy bodies, and the formation of several new international associations associated with interdisciplinarity.

This reference book will be a valuable addition to academic libraries worldwide, important reading for members of the sciences, social sciences, and humanities engaged in interdisciplinary research and education, and helpful for administrators and policy makers seeking to improve the use of knowledge in society.

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GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society
> New Issue Out Now: 1/2017


GAIA is a peer-reviewed inter- and transdisciplinary journal for scientists and other interested parties concerned with the causes and analyses of environmental and sustainability problems and their solutions.

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GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society
> New Issue Out Now: 2/2017


GAIA is a peer-reviewed inter- and transdisciplinary journal for scientists and other interested parties concerned with the causes and analyses of environmental and sustainability problems and their solutions.

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Toolkits for Transdisciplinarity (flyer)
> GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society


The Toolkits for Transdisciplinarity series – published between mid-2015 and mid-2017 in the scientific journal GAIA – highlights existing compilations of methods useful for transdisciplinary research.

A flyer with the eight toolkits is now avalaible here.

I2S News
> March/April issue is now available


The aim of this newsletter is to provide regular updates about resources for researchers who investigate complex real world problems by: a) synthesising knowledge from different disciplines and stakeholders, b) understanding and managing diverse unknowns, and c) providing integrated research support for policy and practice change.

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Concept note: call for management of knowledge relating to freshwater and sustainable water management as a public good (version 2)
> Hering J G, von Waldow H 2017. Eawag.

Methods and procedures of transdisciplinary knowledge integration: empirical insights from four thematic synthesis processes
> Hoffmann S, Pohl C, Hering J G 2017. Ecology and Society, V22, N1:27.


What methods and procedures support transdisciplinary knowledge integration? We address this question by exploring knowledge integration within four thematic synthesis processes of the Swiss National Research Programme 61 Sustainable Water Management (NRP 61). Drawing on literature from inter- and transdisciplinary research, we developed an analytical framework to map different methods and procedures of knowledge integration. We use this framework to characterize the variety of methods and procedures that were combined in the four processes to produce thematic synthesis reports. We suggest that the variety of combinations observed reflects the different objectives and questions that guided the processes of knowledge integration as well as the different roles that leaders assumed in these processes. Although the framework was developed in the course of NRP 61, we consider it as a basis for designing ex ante new synthesis processes by defining and sequencing different synthesis stages and by identifying, for each stage, the contributions of specific scientific and societal actors, the purpose of their contributions, and the methods and procedures supporting their contributions. Used in a formative evaluation process, the framework supports reflection on and adaptation of synthesis processes and also facilitates the generation of new knowledge for designing future processes.

Link to the article:
http://www.ecologyandsociety.org/vol22/iss1/art27/

Exploring transdisciplinary integration within a large research program: Empirical lessons from four thematic synthesis processes
> Hoffmann S, Pohl C, Hering J G 2017. Research Policy.


What challenges do researchers face when leading transdisciplinary integration? We address this question by analyzing transdisciplinary integration within four thematic synthesis processes of the Swiss National Research Programme (NRP 61) on Sustainable Water Management. We adapt an existing analytical framework to compare transdisciplinary integration across the four synthesis processes regarding different types of generated knowledge (systems, target and transformation knowledge), different types of involved actors (core team, steering committee, advisory board, scientific experts and practice experts) and different levels of actor involvement (information, consultation and collaboration) at different stages of the processes. Based on a structured ex-post self-evaluation of the four synthesis processes, we present core challenges of transdisciplinary integration as perceived by core team members of the four synthesis processes and formulate empirically derived recommendations for designing and implementing future processes. We suggest that future synthesis processes should be conceptualized and initiated concurrently with all other individual research projects, involving a phasing-in stage where leaders conceptualize transdisciplinary integration, an intermediate stage of intense knowledge integration involving all relevant actor groups in a functional and dynamic way, and a final phasing out stage, where synthesis results are consolidated within the research program, validated by different actor groups and diffused to the target audiences. We argue that transdisciplinary integration requires professional competences, management skills and enough time. Finally, we suggest fostering communities of practice (CoP) to link committed leaders and enable mutual learning processes beyond the boundaries of individual synthesis projects or research programs.

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Interdisciplinary and collaborative work: Framing promotion and tenure practices and policies
> Klein J T, Falk-Krzesinski H J 2017. Research Policy, V46, N6, pp 1055-1061.


Interdisciplinarity and collaboration are keywords for change in the 21st century. Both, however, face challenges across the entire academic system, from administrative policies and budget formulas to disciplinary cultures of research and education. This Research Note is the first synthesis of findings from literature and models for practices and policies that recognize interdisciplinary and collaborative work in the promotion and tenure (P&T) process, brought together in a table of recommendations. Creating a culture of reward requires consistency, alignment, and comprehensiveness at all stages and levels of evaluation, from defining expectations in the initial appointment to preparing individual candidates’ dossiers to incorporating appropriate criteria. Several organizations have led the way in formulating recommendations for recognizing interdisciplinary and collaborative work. Professional societies and academic administrators at local levels are also providing leadership. Institution-wide policies are rare though do exist. More often individual units are issuing guidelines for appropriate evaluation. A number of studies have also called for widening definition of what counts for consideration, including innovative, applied, and commercial research and development. The overriding lesson to emerge is the importance of a systematic and informed approach.

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KFPE: Annual Report 2016


This was a productive year for KFPE; here are some highlights from 2016:
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KFPE Jahresbericht 2016 (pdf)

Naturphilosophie. Ein Lehr- und Studienbuch
> Kirchhoff T, Karafyllis N C, Evers D, Falkenburg B, Gerhard M, Hartung G, Hübner J, Köchy K, Krohs U, Potthast T, Schäfer O, Schiemann G, Schlette M, Schulz R, Vogelsang F (eds) 2017. Tübingen: UTB/Mohr Siebeck.


Was ist Natur oder was könnte sie sein? Diese und weitere Fragen sind grundlegend für Naturdenken und -handeln. Das Lehr- und Studienbuch bietet eine historisch-systematische und zugleich praxisbezogene Einführung in die Naturphilosophie mit ihren wichtigsten Begriffen. Es nimmt den pluralen Charakter der Wahrnehmung von Natur in den philosophischen Blick und ist auch zum Selbststudium bestens geeignet.

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OPTIONEN zur Stärkung inter- und transdisziplinärer Verbundforschung. Eine empirische Studie
> Lange H, Fuest V 2014/2015/2016, artec-paper, N201/209/210.


Es handelt sich um eine ausgiebige Evaluation von vier großen Verbundprojekten aus der Förderung des deutschen BMBF, davon zwei Projekten mit rein deutschem Bezug und zwei internationalen Kooperationsprojekten.
Alle vier Verbünde waren explizit als inter- und transdisziplinäre Forschungskooperationen angelegt.

Die Evaluation galt drei Dimensionen:
- der Zielerreichung in inter- und transdisziplinärer Hinsicht
- strukturellen Gründen, die der Zielerreichung im Wege standen, darunter insbesondere (i) konzeptionellen Aspekten der Projektgestaltung, (ii) vorgefundenen Handlungsmustern der Akteure und (iii) den institutionell gegebenen Handlungsrahmen der Akteure sowie (iv) Formen der Arbeitsteilung zwischen den Akteurgruppen.
- Optionen für Veränderungen dieser Gegebenheiten

Das Resultat der Evaluation besteht aus drei Teilen
- einem Gesamtbericht in deutscher Sprache (243 S., pdf)
- zwei detaillierten Kurzfassungen, davon eine in englischer (40 S., pdf) und eine in französischer Sprache (38 S., pdf).


Betweenness and Diversity in Journal Citation Networks as Measures of Interdisciplinarity. A Tribute to Eugene Garfield
> Leydesdorff L, Wagner C S, Bornmann L 2017. ArXiv e-prints, 1705.03272.


Journals were central to Eugene Garfield's research interests. Among other things, journals are considered as units of analysis for bibliographic databases such as the Web of Science (WoS) and Scopus. In addition to disciplinary classifications of journals, journal citation patterns span networks across boundaries to variable extents. Using betweenness centrality (BC) and diversity, we elaborate on the question of how to distinguish and rank journals in terms of interdisciplinarity. Interdisciplinarity, however, is difficult to operationalize in the absence of an operational definition of disciplines, the diversity of a unit of analysis is sample-dependent. BC can be considered as a measure of multi-disciplinarity. Diversity of co-citation in a citing document has been considered as an indicator of knowledge integration, but an author can also generate trans-disciplinary--that is, non-disciplined--variation by citing sources from other disciplines. Diversity in the bibliographic coupling among citing documents can analogously be considered as diffusion of knowledge across disciplines. Because the citation networks in the cited direction reflect both structure and variation, diversity in this direction is perhaps the best available measure of interdisciplinarity at the journal level. Furthermore, diversity is based on a summation and can therefore be decomposed, differences among (sub)sets can be tested for statistical significance. In an appendix, a general-purpose routine for measuring diversity in networks is provided.

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Halting biodiversity loss: how social-ecological biodiversity research makes a difference
> Mehring M, Bernard B, Hummel D, Liehr S, Lux A 2017. International Journal of Biodiversity Science, Ecosystem Services & Management, V13, N1, pp 172-180.

Mountain Research and Development Vol 37, No 1
> Available online and open access.


This issue offers 14 peer-reviewed articles focusing on questions related to water, risk reduction, energy, land use change, biodiversity, vegetation ecology, conservation, gender policy, ethnobotany, indigenous knowledge, economic opportunities, mobility, and glacier monitoring—always with sustainable development in mind. This broad and often integrative thematic coverage, calling upon a number of disciplines, is relevant in the context of the recently adopted UN resolution 71/234 on “Sustainable Mountain Development”. Geographically, papers present insights from Nepal, China, Thailand, Kyrgyzstan, Poland, Switzerland, Italy, Ecuador, and Colombia.

The issue is available online and open access:
http://www.bioone.org/toc/mred/37/1

Read about the journal’s section policies, guidelines, and submission procedure at:
http://www.mrd-journal.org/

The MRD Editorial Team
MRD Editorial Office, University of Bern, Centre for Development and Environment
mrd-journal@cde.notexisting@nodomain.comunibe.notexisting@nodomain.comch

Mountain Research and Development
> New issue: Vol 37, No 2


Papers in this issue cover mismanagement of irrigation water and landslips in Pakistan, a review of climate change impacts on ecosystem services in high mountains, maize diversity and poverty reduction in Guatemala, a new approach to assessing tap water recharge in Japan, a method for measuring bark biomass in Nepal, and the habitat ecology of a profitable but endemic resource in Tibet.

Link to the Journal (open access)

The position of scientists in transformations of human-environment systems. An inquiry into IRI THESys research practices
> Otero I, Niewöhner J, Krueger T, Can Doğmuş Ö, Himmelreich J, Sichau C, Hostert P 2017. THESys Discussion Paper, N1.


Based on an inquiry into IRI THESys research practices the Discussion Paper "The position of scientists in transformations of human-environment systems" is out now. It was prepared in collaboration between seven THESys staff members led by Dr. Iago Otero.

More information and link to the paper

Enabling Transformative Research: Lessons from the Eastern and Southern Africa Partnership Programme (1999-2015)
Ott C 2017. Challenges in Sustainability, V5, N1, pp 15–23.


World leaders at the 2015 United Nations Sustainable Development Summit in New York have re- confirmed the relevance of sustainability as the guiding paradigm in countering the development and climate crisis of the Anthropocene. Recent decades however, have been characterized by confusion, contestations, and arbitrariness in defining the nature and pathways of sustainable development. Humanity must urgently find ways to unlock the potential of the sustainability paradigm and organize a sustainability transforma- tion. An emerging sustainability science community has already established considerable consensus on essential features of transformative science and research. Sustainability scholars are providing growing evidence that an emancipatory and democratic construction of sustainable development and more equitable, deliberative, and democratized knowledge generation are pivotal in tackling sustainability challenges. These findings are further underpinned by experiences gained in the Eastern and Southern Africa Partnership Programme (1999–2015)—a rare case of a long-term, transnational, and transdisciplinary research en- deavour already completed. The programme fulfilled the dual role which is compulsory in transformative research: It generated contextualized knowledge and innovation at the science–society interface while simultaneously securing meaningful participation and Southern agency in a co-evolutionary process. This paper offers insight into the programme’s adaptive structure and implementation processes, which fostered deliberation, capacity development, and joint programme navigation benchmarked against local needs and broader sustainability demands. The ESAPP experience confirms that, if taken as the overarching frame of reference for all actors involved, the sustainability paradigm unfolds its integrative and transformative power. It enables sustainability-oriented actors from all scientific and practical fields to seek consilience between differing development and innovation paradigms and synchronize their development agendas and research frameworks on behalf of societal co-production of knowledge and innovation. Accordingly, the sustainability paradigm has the power to guide development and innovation policy, and practice out of the current confusion and ineffectiveness.

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Methodenhandbuch Bürgerbeteiligung. Band 1: Beteiligungsprozesse erfolgreich planen
> Patze-Diordiychuk P, Smettan J, Renner P, Föhr T (eds) 2017. München: oekom verlag.


Spätestens die Proteste gegen die Erweiterung des Flughafens in Frankfurt am Main, den Bau der Dresdner Waldschlößchenbrücke oder Stuttgart 21 haben gezeigt: Die Bürgerinnen und Bürger möchten auf die konkrete Ausgestaltung ihres unmittelbaren Lebensumfeldes stärker als bisher Einfluss nehmen. Durch eine frühzeitige Einbindung der Bürgerschaft in Entscheidungsprozesse lassen sich u.a. mögliche Konflikte zeitiger erkennen und einvernehmliche Lösungen erarbeiten. Das schafft mehr Akzeptanz für Entscheidungen und hilft langfristig auch, Geld zu sparen.

Das praxisorientierte »Methodenhandbuch Bürgerbeteiligung« stellt dafür ein breites Set an Methoden vor, die von der Beteiligungsplanung bis zur Lern- und Ergebnistransfersicherung reichen und auch das Thema Online-Beteiligung berücksichtigen. Es richtet sich u.a. an kommunale Verwaltungen, Politik, Vereine, Bürgerinitiativen, Prozessgestalter und erscheint in 5 Bänden. Band 1: Zu Beginn eines Beteiligungsprozesses gilt es u.a. zu klären: Welche Ziele sollen erreicht werden? Welche Akteure und Ressourcen werden benötigt? Damit die Beteiligungsplanung gelingt, setzen Prozessgestalter Erhebungs- und Analysetechniken ein.

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Methodenhandbuch Bürgerbeteiligung. Band 2: Passende Beteiligungsformate wählen
> Patze-Diordiychuk P, Smettan J, Renner P, Föhr T, Deutsche Museum (eds) 2017. München: oekom verlag.


Spätestens die Proteste gegen die Erweiterung des Flughafens in Frankfurt am Main, den Bau der Dresdner Waldschlößchenbrücke oder Stuttgart 21 haben gezeigt: Die Bürgerinnen und Bürger möchten auf die konkrete Ausgestaltung ihres unmittelbaren Lebensumfeldes stärker als bisher Einfluss nehmen. Durch eine frühzeitige Einbindung der Bürgerschaft in Entscheidungsprozesse lassen sich u.a. mögliche Konflikte zeitiger erkennen und einvernehmliche Lösungen erarbeiten. Das schafft mehr Akzeptanz für Entscheidungen und hilft langfristig auch, Geld zu sparen. Das praxisorientierte »Methodenhandbuch Bürgerbeteiligung« stellt dafür ein breites Set an Methoden vor, die von der Beteiligungsplanung bis zur Lern- und Ergebnistransfersicherung reichen und auch das Thema Online-Beteiligung berücksichtigen. Es richtet sich u.a. an kommunale Verwaltungen, Politik, Vereine, Bürgerinitiativen, Prozessgestalter und erscheint in fünf Bänden.

Band 2 des Methodenhandbuchs Bürgerbeteiligung:
Jeder Beteiligungsprozess braucht ein maßgeschneidertes Moderations- und Beteiligungskonzept. Die Vielfalt an Methoden, die hier zum Einsatz kommen können, ist groß. Die Methodenkoffer sind heute sehr gut gefüllt.
Band 2 stellt 20 erprobte Methoden vor und sortiert diese nach sinnvollen Kriterien, etwa hinsichtlich ihrer Zielsetzung, Teilnehmerzahl, Kostenrahmen und Zeitbedarf. Zahlreiche Anwendungsbeispiele schaffen konkrete Praxisbezüge.

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Ten Reflective Steps for Rendering Research Societally Relevant
> Pohl C, Krütli P, Stauffacher M 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N1, pp 43-51.

Jenseits von „Bürgerwissenschaften“ – neue Wege der Nachhaltigkeitsforschung im integrierten Naturschutz und dem Kulturlandschaftsmanagement
> Rogga S, Kempa D, Heitepriem N, Etterer F 2017. Laufen: ANLiegen Natur, V39, N1, pp 60-68.


Um Strategien gegen die negativen Folgen des Landschaftswandels zu erarbeiten, wird in jüngster Zeit verstärkt die Zusammenarbeit zwischen Wissenschaft und Praxis gefördert. Ziel dieser disziplinenübergreifenden Forschungsverbünde ist nicht nur die Steigerung des wissenschaftlichen Erkenntnisgewinns, sondern zugleich die Erarbeitung konkreter Lösungsschritte für die beteiligten Praxispartner. Auch für den Naturschutz und die Landschaftspflege ergeben sich aus diesem Forschungsansatz Potenziale für eine nachhaltige regionale Entwicklung. Drei Projekte zeigen exemplarisch, wie konkrete Fragen des Natur- und Umweltschutzes mit anderen gesellschaftlichen Teilinteressen integriert werden können und welche Beiträge die Wissenschaft bei der Problemlösung liefern kann.

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Reallabore im Kontext transformativer Forschung. Ansatzpunkte zur Konzeption und Einbettung in den internationalen Forschungsstand
> Schäpke N, Stelzer F, Bergmann M, Singer-Brodowski M, Wanner M, Caniglia G, Lang D 2017. IETSR Discussion Papers in Transdisciplinary Sustainability Research, N1. Lüneburg: Leuphana Universität - Institut für Ethik und Transdisziplinäre Nachhaltigkeitsforschung

Auf der Suche nach der „guten“ Partizipation in Forschungsprojekten
> Scherhaufer P, Grüneis H 2017. Auf partizipation.at.


Eine partizipativ ausgerichtete Klimawandelanpassungsforschung soll wissensbasiert und auf einem Dialog aufbauend zu Ergebnissen führen, die die Wahrnehmungen, Sichtweisen und Bedürfnisse der Beteiligten widerspiegeln. Die Praxis zeigt, dass dieser hehre Anspruch aber nur schwer erfüllt werden kann. Trotz der vielfältigen Erfahrungen und Anleitungen zur „guten“ Partizipation in Forschungsprojekten bleibt es schwierig, die TeilnehmerInnen ausreichend zu motivieren. Ein genauer Zeit- und Ressourcenplan sowie die Einhaltung der Vorgaben der Offenheit, Transparenz und Iteration scheinen nicht genug, um Praxiswissen mit wissenschaftlichem Wissen integrativ zu verbinden und zu gesellschaftlich nützlichen und handlungsanleitenden Ergebnissen zu kommen. Im Rahmen eines Beitrags in der Zeitschrift für Umweltpsychologie (1) haben die Autoren die Normen transdisziplinärer Forschung aufgegriffen und sie mit einem Ausschnitt der Realität derartiger Projekte konfrontiert. Das Anschauungsmaterial auf dem die Analyse basiert, stammt dabei aus zwei angewandten Vulnerabilitäts- und Anpassungsprojekten in Österreich: Capital-Adapt und RIVAS.

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Transdisciplinarity as a real-world challenge. A case study on a North-South collaboration
> Schmidt L, Pröpper M 2017. Sustainability Science, doi:10.1007/s11625-017-0430-8.


Transdisciplinarity (TD) has become a buzzword, promoted as a suitable approach to address today’s urgent challenges in human-environment interactions. Looking at its practical implementation, however, challenges still remain to be met. Despite the concept’s popularity, it seems difficult to reconcile the idea of knowledge co-production with research realities. Taking a TD research project dealing with sustainable land management in Southern Africa (Angola, Botswana, and Namibia) as a case study, we aim to provide empirically based insights into the real-world application of this collaborative research approach to improve the general understanding of TD research in the making. Based on semi-structured interviews with project partners and stakeholders, we reveal the underlying interests, mismatching institutions and structures of power shaping the TD research process in this North–South collaboration. We identified TD as falling victim to a kind of “tragedy of the commons”, paralysed between existing power structures and conflicting interests, and being considered as extra work instead of an integral task with an inherent value in itself. By demonstrating some of the underlying causes of the challenging practice of TD, we reveal starting points for changes and provide recommendations that aim to set the base for a more reflexive and fruitful TD knowledge co-production.

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Rezension zu "Defila R, Di Giulio A (eds) 2016. Transdisziplinär forschen – zwischen Ideal und gelebter Praxis. Hotspots, Geschichten, Wirkungen"
> Schmuck P 2016. Umweltpsychologie, N1, pp 151-154.


Prof. Dr. Peter Schmuck (Universität Göttingen) zieht in seiner Besprechung der Synthesepublikation aus dem vom BMBF geförderten SÖF-Themenschwerpunkt "Vom Wissen zum Handeln – neue Wege zum nachhaltigem Konsum" folgendes "Fazit: Das Buch behandelt die existentielle Frage, ob und inwieweit WissenschaftlerInnen zur Lösung der großen Nachhaltigkeitsherausforderungen unserer Zeit Substantielles beisteuern können. Auch wenn bei einem derart komplexen Feld sicherlich kein einfacher Konsens zu erzielen ist und sich leicht kritische Punkte finden lassen, auch wenn wir WissenschaftlerInnen zum Theoretisieren neigen – und auch wenn bei einem Buch mit einem derart umfangreichen Anspruch Wünsche offen bleiben (wie meine Erwartung, etwas über die gesellschaftlichen Wirkungen von 10 Forschungsverbünden zu nachhaltigem Konsum zu erfahren): Ein in weiten Teilen lesenswertes und anregendes Buch zu einem der spannendsten Forschungsfelder unserer Zeit."

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Towards a Sustainable Use of Phosphorus. A Transdisciplinary Scenario Analysis for the Administrative District of Lüneburg, Germany
> Sieveking A, Weber H, Riewerts B, Böhme M 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N1, pp 34-42.

Transdisziplinäre Forschung in Reallaboren. Ein Plädoyer für Einheit in der Vielfalt
> Ukowitz M 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N1, pp 9-12.

Co-design und co-production von Wissen für die nachhaltige Stadt. Das Reallabor Urban Office in Heidelberg
> West C, Marquardt E, Gerhard U 2017. GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society, V26, N1, pp 58-59.

Nachhaltige Entwicklung braucht soziale Innovationen – die Sozial-ökologische Forschung als Wegbereiter
> Wilhelm R, Schulz T 2017. In Jaeger-Erben M, Rückert-John J and Schäfer M (eds). Soziale Innovationen für nachhaltigen Konsum: Wissenschaftliche Perspektiven, Strategien der Förderung und gelebte Praxis. Wiesbaden: Springer Fachmedien.


Seit einigen Jahren wird in verschiedenen Kontexten verstärkt über die Bedeutung sozialer Innovationen für die Transformation zu einer nachhaltigen Gesellschaft diskutiert. Diese Diskussion findet ihren Widerhall auch in der internationalen und deutschen Forschungspolitik. In zunehmendem Maße werden Programme der Forschungsförderung für einen breit gefassten Innovationsbegriff geöffnet, der sich nicht allein auf neue Technologien und Produkte konzentriert, sondern auch immaterielle Formen von Innovationen (z. B. institutionelle, organisatorische oder verhaltensbezogene) sowie soziale Aspekte des Innovationsprozesses umfasst.

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Der Umzug der Menschheit: Die transformative Kraft der Städte
> Wissenschaftlicher Beirat der Bundesregierung Globale Umweltveränderungen WBGU, Berlin 2016.


Die Wucht der derzeitigen Urbanisierungsdynamik und ihre Auswirkungen sind so groß, dass sich weltweit Städte, Stadtgesellschaften, Regierungen und Internationale Organisationen diesem Trend stellen müssen. Ein „Weiter so wie bisher“, würde ohne gestaltende Urbanisierungspolitik zu einer nicht-nachhaltigen Welt-Städte-Gesellschaft führen. Nur wenn Städte und Stadtgesellschaften ausreichend handlungsfähig werden, können sie ihre Kraft für eine nachhaltige Entwicklung entfalten: In den Städten wird sich entscheiden, ob die Große Transformation zur Nachhaltigkeit gelingt. In diesem Buch werden die Erfolgsbedingungen dafür diskutiert.

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Remote sensing combined with social-ecological data: The importance of diverse land uses for ecosystem service provision in north-eastern Madagascar
> Zaehringer J G, et al. 2017. Ecosystem Services, V25, pp 140-152.


Through ongoing deforestation in the tropics, forest-related ecosystem services are declining, while ecosystem services provided by agricultural land uses are on the increase. Land system science provides a framework for analysing the links between land use change and the resulting socio-environmental trade-offs. However, the evidence base to support the navigation of such trade-offs is often lacking, as information on land use cannot directly be obtained through remote sensing and census data is often unavailable at sufficient spatial resolution. The global biodiversity hotspot of north-eastern Madagascar exemplifies these challenges. Combining land use data obtained through remote sensing with social-ecological data from a regional level household survey, we attempt to make the links between land use and ecosystem service benefits explicit. Our study confirmed that remotely sensed information on landscapes reflects households’ involvement in rice production systems. We further characterized landscapes in terms of “ecosystem service bundles” linked to specific land uses, as well as in terms of ecosystem service benefits to households. The map of landscape types could help direct future conservation and development efforts towards places where there is potential for success.

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